BalanCed

NOVICE

Intervju: Špela Bobič, Ekola

Zdi se, da je družba ekološko vse bolj ozaveščena, vse več se reciklira, otroke že v vrtcih in šolah opozarjamo o ekološki problematiki, tudi starejšim opozorila ne uidejo, a po drugi strani proizvedemo vedno več odpadkov. Alternativo takšnemu načinu življenja predstavljajo “zero waste” trgovine, lahko bi rekli kar skupnost, ki se zavzema, da bi se ideja o zmanjševanju odpadkov širila. 

S Špelo Bobič, lastnico prve brezembalažne trgovine v Kopru, smo se pogovarjali o tem, kako deluje njena trgovina, kaj lahko posameznik naredi za to, da bo pridelal manj odpadkov, da bo nenazadnje skrbel za svoje zdravje in okolje, kar je v veliki meri povezano tudi s ciljem našega projekta.

Špela, lepo pozdravljena. Najprej čestitke za pogum in vztrajnost, da imamo tudi v Kopru “zero waste” trgovino – Ekolo. Želeli bi izvedeti več o tvoji dejavnosti, zato smo pripravili nekaj vprašanj.

Kdaj si se odločila za odprtje trgovine in zakaj? 

Za odprtje trgovine sem se odločila 4 leta nazaj, saj mi niso bile všeč moje nakupovalne navade. Ni mi bilo všeč, da sem prišla iz trgovine in sem imela pri sebi več odpadkov kot proizvodov. Takrat je v Ljubljani že bil odprt Rifuzl in odločila sem se, da potrebujemo tako trgovino tudi na Obali.

Smo Koprčani dojemljivi za koncept življenja z manj ali nič odpadki?

Med korono, ko so ljudje lahko hodili iz hiše samo po nujnih opravkih, je Ekola delala dosti bolje kot sedaj. Sedaj so ljudje padli nazaj v rutino, vse poteka hitreje in prav zato jim je lažje nakupovanje v običajnih trgovinah. V breme so nam tudi redarji, ki pred našo trgovino pogosto pišejo kazni.  Je pa tudi res, da takšno nakupovanje bolj zahtevno, ker je potrebno s seboj vzeti embalažo, ki je običajno steklena in zato tudi težja.

Imam precej stalnih strank, ampak še vedno premalo, da bi trgovina lahko normalno obratovala.

Ali so izdelki v tvoji trgovini kvalitetnejši od tistih v običajnih trgovinah?

V trgovini se trudim delovati po ideji „kilometer 0“ – to pomeni, da produkti naredijo čim krajšo pot od proizvajalca do potrošnika. Delam tudi na tem, da so izdelki sezonski, kozjega mleka, na primer, ni mogoče dobiti celo leto. Izdelki v trgovini so kvalitetni, manjši proizvajalci imajo lažjo kontrolo nad tem kaj se v njihovem obratu počne, zato menim, da so izdelki v Ekoli zelo kvalitetni.

Seveda se je že zgodilo, da sem dobila reklamacijo, včasih tudi kar od proizvajalca samega, ko je videl, da je v seriji bilo kaj narobe.

Bi lahko za kakšen izdelek rekla, da je “prodajni hit”?

Ogromno prodam alkoholnega kisa, ki je doma zelo vsestranski. Dosti prodam tudi toaletnega papirja v kartonasti škatli, iz hladilnika pa stranke najraje kupijo jogurte in skute s sadjem.

Kako bi naše bralce prepričala, da zaživijo življenje z manj odpadki? Kaj so njegove prednosti?

Težko je nekoga prepričat v nekaj, kar sam ne verjame. Takšen način življenja je potrebno začet postopoma in zavestno. Jaz prepoznam že razliko v okusu, če je nekaj pakirano v plastiki. Najbolj enostaven primer je Coca-Cola – ista tekočina ima popolnoma drugačen okus v plastiki, pločevinki ali steklu.

Mene je prepričalo tudi to, da mi ni bilo več potrebno nositi smeti tako pogosto. Zdaj nosim smeti, ko zasmrdijo in ne, ko se napolnijo.

Je še kaj upanja za našo naravo in gore odpadkov po celem svetu?

Iskreno, dvomim. Medtem, ko nas v Evropi učijo recikliranja, v Aziji ljudje plavajo med smetmi. Trgovine kot je Ekola so dobrodošle, ampak ta problem je celostno potrebno reševati drugje. 

Hvala, želimo ti čim več strank in naj se praksa življenja z manj odpadki še hitreje širi po Kopru in okolici. 

Intervju je pripravil Nomed.